2013-08-10

När Malte kom till världen..

Lördagen den 16 februari började jag misstänka att något var så gång.. tvättade och plockade som en galning den dagen. Natten till söndagen vaknade jag vid 4 snåret av att jag tyckte det "rann till" hade haft flytningar hela dagen innan, men nu kom det mer. Det var inte alls som med Olle, då jag trodde att jag kissa på mig utan bara lite så där. Va ner och tog på en binda och somnade om. På morgonen pratade jag och Mattias om det och han övertalade mig att ringa förlossningen.
Jag var ju inte de minsta orolig då jag var säker på att de va slemproppen som gått och inte vattnet eftersom de inte rann något just. Vi fick i alla fall order om att komma in för undersökning någon gång under dagen. Slängde med den berömda väskan med tron om att de bara skulle säga att det var slemproppen och skicka hem oss.. ack vad jag bedrog mig.
Efter att läkaren undersökt konstaterade hon att det det VAR vattnet som gått.. hade lite små sammandragningar då och då men inget regelbundet. Vi fick inte åka hem igen, eftersom vi bodde så långt borta och vattnet hade gått. Blev inskriven på förlossningen men bokade oss ett rum på patienthotellet. Doktorn beslutade att om inte förlossningen satte igång att sig själv så skulle det bli igångsättning dagen därpå.. jag ville VERKLIGEN INTE bli igångsatt!  Men vad gör man?
Vi drog upp till ICA maxi och handla lite mat och förnödenheter. Tog in  hotellet och gjorde väl inte så väldans mycket. Vid åtta tiden åkte vi på förlossningen igen då det skulle göras en CTG-kurva. Så tillbaka på hotellet, Åt lite kvällsmat och gick och la oss. Mattias somnade, jag fick värkar...
Vid tretiden väckte jag Mattias och vi kastade ihop alla grejor och ringde upp till förlossningen för att förvarna att vi skulle komma.
Vi blev mottagna av Barnmorskan Ulla och invisade i samma rum som Olle föddes i. Lite kul!!
Efter CTG-kurva och undersökning visade det sig att jag vart öppen 6-7cm. Tack och lov tänkte jag!
Efter ett tag fick jag krystvärkar, och barnmorskan fick bråttom.. :)
Helt öppet och jag krystade på som en tok! Men det stod inte på förens jag fick upp en kladdig liten bebis på mitt bröst helt inkletad i fosterfett. En liten lillebror som några dagar senare fick namnet Malte.
Det gick fort när det väl satte igång och jag är glad att vi redan var i Falun den natten kan jag säga!

MALTE 18/2 2013
 3760gr 53cm

Inga kommentarer: