2009-08-27

Sommaren är kort

Det har snart gått en vecka till av mina fem semesterveckor.. Otroligt att dagarna flyter på och jag sysselsätter mig utan problem! Synd bara att jag inte har samma ork, som jag vanligtvis har.


I dag har jag dammsugit övervåningen och vikt undan tvätten där.. Så har jag varit iväg med återvinningen och lagat Flottarpanna till lunch. Det var gott, väldigt längesen jag gjode det. Mattias får smaka i morgon när han kommer hem.
På eftermiddagen kämpade jag på mig mina jympadojjor och tog en liten mini promenad.. Upp till Moravägen och sen upp för Saltviksbacken och in på kyrkogården och hem igen.. Man kan ju undra varför jag skulle gå i de brantaste backarna... Men men. Blev lite piggare av friska luften i alla fall. Skönt det! Var ner till mor och sa hejdå till Henke som åker hem till Göteborg i morgon. Vad fort en sommar går! Det är väl som Thomas Ledin sjunger..
"Sommaren är kort, de mesta regnar bort"
Nä nu ska jag dricka upp mitt te och sen krypa ner i sängen med min bok.

Lillebror Henke






FLOTTARPANNA


Ingredienser 4 portioner:
500 g älgkött (eller nötkött) av innanlår eller fransyska
skuren i lövtunna skivor
2 msk smör
1 stor gul lök i tunna klyftor
2 msk torkade trattkantareller,
även gula kantareller går bra
1 dl kraftig mörk fond (tex viltfond)
2 dl grädde
1 1/2 msk messmör
några droppar Explorer Lingon
Blåbär eller okryddat brännvin, typ vodka (jag lagar utan)
salt och svartpeppar
1 dl lingon
2 morötter


Så här gör du:Köttet går lättast att skiva tunt då det är halvtinat. Halstra älgköttet i tunna skivor i smör på hög värme några minuter. Använd gärna gjutjärnspanna av vid modell.
Bryn därefter lök samt kantareller och blanda med köttet. Häll över fond och grädde och koka ihop allt 10–15 minuter.Rör i messmöret och smaka av med några droppar brännvin samt salt och peppar. Strö över lingon.
Skala morötterna och skiva dem i långa skivor med osthyvel. Koka upp skivorna med smör och buljong, de ska inte bli slaka, utan ha både spänst och krispighet kvar.Lägg upp rätten på tallrikar och garnera med rullar av morötter samt färska örtkryddor. Servera med nykokta mandelpotatisar.

Smaklig måltid!

Godnatt från mig och Plutt.. Här V 38+0.

Ps. Ät inte för mycket Flottarpanna, då får ni lika stor kula som mig... ds.

Inga kommentarer: