2012-01-20

Fredag, lämningsgråt och play-do lera

När klockan ringde i morse var jag i koma! Ögonlocken var så tunga, men det var lika bra att masa sig upp efter si så där tre snoooz... Alfred sov som en liten gris..
Vid tvåtiden kom han insmygandes till oss och det han hade att säga var:
-Mäk mäk säger Pingu, sen kröp han upp i vår säng mellan oss och somnade om.. Eller vad jag minns från natten är att han tvinnat och jag har också tvinnat.. Därav morgonkoman.

Inga problem att lämna på förskolan.. Det är så skönt tycker jag! Verkar som det går i perioder det där med gråten vid lämning. Tror också att det är en form av testing.. Vad händer om jag gör så här? Har det nån effekt om jag storgråter?
Och det är klart att man får en stor klump i halsen och ibland gråter lite själv också efter man kommit ut och in i bilen.
För nån vecka sen var det så. Och så hade jag bråttom till BM och när jag väl landat och vi satt och prata kunde jag inte låta bli att fälla några tårar till. Det gick lixom inte att hålla tillbaka. Jag var inte ledsen, tyckte bara att det var en jobbig lämning och stressad var jag. Tur att jag har en så bra barnmorska! Inte behöver man känna sig dum där inte!

Hur som haver...
Efter avslutat jobbpass skyndade jag hem för det var på väg en eventuell köpare på en av två annonser som Mattias har på blocket. Självklart hade inte motorvärmaren startat... Skrapa is på rutor... för att sedan upptäcka att isen satt på insidan...
Väl hemma blandade jag ihop en playdo-lera.
Efter Alfreds kvällsmat så testbakade vi. Både Mattias och jag tyckte det var lika roligt som Alfred tror jag minsann. Det är lite terapi att sitta och kleta med lera! hi hi.
Här kommer recept ifall nån vill göra egen leklera. Busenkelt!!

PLAY-DO

Ingredienser till play-do4 dl vetemjöl
3 dl salt
2 msk alun
3 msk matolja
5 dl kokande vatten
karamellfärg
Gör play-do steg för steg1. Blanda de torra ingredienserna. Var försiktig med alunet. Det irriterar huden i "torr" form så blanda till degen själv, barnen får sitt roliga snart.

2. När vattnet kokar, häll i karamellfärgen. Häll i mycket karamellfärg så blir det lysande starkt färgad play-do.

3. Häll oljan och det kokande vattnet över torrvarorna. Blanda tills degen blivit smidig, gärna i hushållsassistent. Kom ihåg att den bör svalna litet innan telningarna får trycka in nävarna i den.

4. När barnen lekt färdigt för den här gången är det bara att stoppa leran i plastpåse eller burk med lock och spara i kylen, den går att använda många gånger.


Nu ska jag inte göra så mycket mer idag... Snart krypa ner i kojjen.
Imorgon ska Alfred sova hos farmor och farfar.. Känns konstigt! Det är första gången han sover borta utan oss alltså. Men måste ju testa nån gång!
Funderar på simhallen i morgon, och eventuellt muffinsbak med Alfred.
Ha det så gott alla folks!

Inga kommentarer: